Het leed dat online marketing heet

Daar stond ik dan…. Opleiding afgerond, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel ‘on top of the world’, klaar om te starten met mijn eigen bedrijf. Mooie tips gekregen van een collega zwangerschapscoach uit de omgeving en het was me gelukt een fijne locatie te vinden. Kortom, niets stond mij in de weg om alle zwangere dames uit de Hoeksche Waard te gaan verblijden met mijn cursusaanbod.

Waar wij vroeger echter dat grote, gele boek opensloegen om te zoeken naar een dienst of product wordt men nu geacht alles op het wereldwijde web te vinden. Fantastisch! Maar hoe in hemelsnaam ga je daar opvallen? Want natuurlijk is de zwangerschapscursus van Baby Bliss de fijnste en de meest complete in de Hoeksche Waard en ben ík de coach die jou net dat beetje extra bied… maar komt dat over in die paar zinnetjes en die foto die ik op social media plaats? En bereik ik dan al die zwangere dames wel?

Ik hoor je denken, daar heb je toch specialisten voor? Voor marketing tips en trucs? En ja, hun naam eer aandoend geven ze tips weg, maar wil je net dat beetje extra om op te vallen, dan zul je toch echt moeten investeren. Maar laat dat nou net hetgeen zijn dat niet iedere starter zomaar kan (blijven) doen. Want laten we eerlijk zijn, je ziet toch door de digitale bomen het online bos niet meer?

Internet marketing, social media, je ontkomt er als ondernemer niet aan. Om je droom na te jagen en al je energie te kunnen steken in hetgeen jou het gelukkigst maakt moet je inmiddels ook een halve whizzkid zijn. Voordeel voor mij is dat ik de dames in mijn cursus vertel hoe je kunt ontspannen, hoe je bij jezelf kunt blijven als dingen anders lopen dan gepland en dat je mag vertrouwen op jezelf. Mijn laptop heeft mij dus al vaak diep horen zuchten, tot tien horen tellen en de spieren zien losmaken. 

Onlangs sprak ik hier ook over met de coach van Bliss Intuïtief die mij inspireerde bij het kiezen van de naam voor mijn bedrijf. Hoe ik haar ontmoet heb? Uhm, ik zag destijds een bericht voorbij komen op Facebook geloof ik…… dat dan weer wel…

Online marketing, een vloek en een zegen…